Veckans betraktelse

Unna dig själv en stund av eftertanke. Veckans betraktelse presenteras i samarbete med LOR production.

Synd eller överflödande liv?

Luk 18:9-14 Inget har förändrats sedan Biblisk tid. Synden skiljer oss från gemenskap med Gud. I fariséns fall så var det självgodhet och själviskhet. Inte mindre än fem gånger avslöjade han sig genom sitt; “jag, jag. jag, jag, jag. Frånvaron av klassisk synd, gjorde inte honom rättfärdig. Rättfärdiggörelsen kommer nämligen utifrån, från vad Gud har gjort och den tas emot som en gåva, i tro och i ödmjukhet: ”Herre förbarma dig över mig”. Vi kan lätt missa poängen genom att göra precis som farisén och tacka Gud för att vi inte är som farisén. I vår tid är det kanske vanligare med självgoda publikaner. “- Jag är inte sämre än någon annan. Jag är minsann ingen religiösa hycklare, som de som går i kyrkan”. Både fariséer och publikaner behöver Jesus. Evangeliet är mer än “synd-management” och är mer än att ”göra rätt saker”. Evangeliet är det glada och hoppfulla budskapet om ett överflödande liv, tillgänglig genom en nära relation och förtröstan på Jesus Kristus. Jesus är själva evangeliet! Både Fariséer och publikaner kan missa det. Genom den Helige Andes verk och Skriften kan vi lära känna Jesus på ett personligt och nära sätt och bli förvandlade av hans kärleks närvaro, här i tiden och i all evighet. Bön: Jesus, min högsta önskan är att lära känna dig! Anders-Petter Sjödin